
آشنایی با انواع گزارش نویسی
گزارش نویسی ممکن است به صورت رسمی و اداری یا شخصی و غیررسمی باشد. هر یک از این روش ها دارای روح و ماهیت یکسان بوده، تنها قالب بندی یا لحن گزارش در آن ها می توان متفاوت باشد.
تمام افراد در سطوح مختلف، گرفته از مدیران ارشد سازمانی تا کارمندان و … نیاز به داشتن مهارت گزارش نویسی دارند. برخلافی چیزی که در ابتدا تصور می شود، گزارش نویسی امری آن قدرها ساده نیست و در صورتی که اصول و استانداردهای آن را به خوبی نشناسید، اتفاقا چالش بزرگی برای شما به همراه خواهد داشت.
گزارش نویسی به مستندسازی هوشمندانه و توأم با اطلاعات مکتوب دقیق و حساب شده گفته می شود که در جایگاه حافظه ای از وقایع، آمار، نتایج و … ظاهر خواهد شد. گزارش نویسی در واقع یک سند دارای اطلاعات حول محور یک موضوع خاص است که جهت ارائه به اشخاص، سازمان ها، نهادها و … مورد استفاده قرار می گیرد.
گزارش نویسی ممکن است به صورت رسمی و اداری یا شخصی و غیررسمی باشد. هر یک از این روش ها دارای روح و ماهیت یکسان بوده، تنها قالب بندی یا لحن گزارش در آن ها می توان متفاوت باشد.
تمام افراد در سطوح مختلف، گرفته از مدیران ارشد سازمانی تا کارمندان و … نیاز به داشتن مهارت گزارش نویسی دارند. برخلافی چیزی که در ابتدا تصور می شود، گزارش نویسی امری آن قدرها ساده نیست و در صورتی که اصول و استانداردهای آن را به خوبی نشناسید، اتفاقا چالش بزرگی برای شما به همراه خواهد داشت.
گزارش نویسی به مستندسازی هوشمندانه و توأم با اطلاعات مکتوب دقیق و حساب شده گفته می شود که در جایگاه حافظه ای از وقایع، آمار، نتایج و … ظاهر خواهد شد. گزارش نویسی در واقع یک سند دارای اطلاعات حول محور یک موضوع خاص است که جهت ارائه به اشخاص، سازمان ها، نهادها و … مورد استفاده قرار می گیرد.
گزارش نویسی ممکن است به صورت رسمی و اداری یا شخصی و غیررسمی باشد. هر یک از این روش ها دارای روح و ماهیت یکسان بوده، تنها قالب بندی یا لحن گزارش در آن ها می توان متفاوت باشد.
در گزارش نویسی اداری، ملزم به رعایت لحن رسمی و حفظ ادبیات اداری هستیم. همین طور چهارچوب بندی آن باید منطبق با روح مکاتبات اداری باشد.
در گزارش نویسی شخصی، بیش از آن که حفظ لحن اهمیت داشته باشد، سعی در وارد کردن اطلاعات لازم و مستندسازی آن ها داریم. در این سبک از گزارش نویسی امکان دور شدن از لحن رسمی وجود داشته و تنها حفظ اطلاعات و نتایج از یک محور موضوعی خاص، اهمیت پررنگ تری خواهد داشت.
اصول گزارش نویسی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
مراحل گزارش نویسی به شرح زیر است:
گزارش دهی در واقع ارائه یک محتوا مبتنی بر آنالیز یک محور موضوع، کشف نقاط ضعف و قوت، ارائه ایده ها و … می باشد که ممکن است به روش های قیاسی، استقرایی، ترتیب اهمیت، تقدم زمانی، قدم به قدم، مساله و راه حل، معیار و اقدام، علت و معلوم، تحلیلی و … به انجام برسد.
جمع بندی
همان طور که در بالا مشاهده کردید گزارش نویسی و اصول آن، تابع یک سری استانداردها بوده که بدون رعایت آن ها، نمی توان نتیجه کار ارزنده ای ارائه کرد. از این روی لازم است که با مشاهده نمونه های استاندارد گزارش نویسی، تبحر و دانش کافی نسبت به این موضوع پیدا کرده و سپس شروع به انجام اطلاعات و ارائه یک گزارش مبسوط نمایید.